Een lekker begin - Reisverslag uit Seongnam-dong, Zuid-Korea van Tom Westerbeek - WaarBenJij.nu Een lekker begin - Reisverslag uit Seongnam-dong, Zuid-Korea van Tom Westerbeek - WaarBenJij.nu

Een lekker begin

Blijf op de hoogte en volg Tom

20 Augustus 2012 | Zuid-Korea, Seongnam-dong

Een lekker begin

Eindelijk was het zo ver. Een einde aan de eindeloze laatste keren. En niemand meer waar ik nog afscheid van wilde nemen. Het was mooi dat ik daar alle tijd voor had en nog optimaal kon genieten van mijn laatste weekjes in Nederland. Maar op een gegeven moment ben je er echt aan toe om te vertrekken.

En dat gebeurde dus ook. Na een vlekkeloze maar lange vlucht kwam ik aan in een voorstad van Seoul. Toen ik uit het vliegtuig stapte had ik zo’n helder moment (daar zouden er nog veel van volgen in de eerste paar dagen). Een heerlijk onderbuikgevoel dat zegt: het is nu werkelijkheid, ik ben aan de andere kant van de wereld, in mijn eentje, en alles gaat prima! Ik werd opgepikt en dat was erg prettig. Leerde ook meteen al wat mensen kennen.

Vervolgens kwamen we aan in Seoul en reden we door naar de campus. Ik kreeg mijn kamer toegedeeld en ik stond er een beetje verloren bij. Wat nu? Ik kreeg een verbaasde reactie. Hoe bedoel je? Je kan nu gewoon je ding doen toch? Dus ik ging maar naar mijn kamer. Ontmoette mijn huisgenoot en tot mijn grote genoegen is het echt een heel erg chille kerel uit Groningen. Ik had één minuut om te douchen, want ik hoorde dat er een groepje Oostenrijkers en Italianen naar het winkelcentrum gingen om linnengoed en een kussen te kopen te kopen (moeders hebben irritant vaak gelijk :p). Daarna zijn we gaan eten in een traditioneel restaurantje, waar je op de grond zit en je schoenen uit moet doen. Meteen werd ik geconfronteerd met het scherpe eten. Soms is het echt niet normaal meer, maar het is gelukkig wel erg lekker allemaal. Die avond hebben we nog een biertje gedronken met een paar gasten. Toen ik mijn bed zag was ik in een goede stemming, want ik was al meer dan 30 uur op, omdat ik in het vliegtuig niet had geslapen ivm het tijdverschil.

De afgelopen twee dagen waren gevuld met het verkennen van de stad. Het is echt niet te bevatten hoe groot deze stad is (10 miljoen inwoners, en zelfs 22 in totaal door de direct aangelegen voorsteden. De op één na grootste urban area van de wereld). Op een gegeven moment was ik op een centraal punt en keek ik om me heen. Ik was echt verbijsterd, zo immens. Later bleek dit slechts één gedeelte te zijn van de stad, want je kunt niet eindeloos kijken door de heuvels die midden in de stad liggen. Het mooie is dat deze heuvels niet bebouwd zijn, dat geeft een bijzonder uiterlijk aan de stad. De dag daarna hebben we de Seoul Tower beklommen en kon je uitkijken over de hele stad. Verder zijn er van die typische Aziatische straatjes en marktjes en héél veel verkeer en eindeloos veel wolkenkrabbers.

Dan nog het nachtleven. De stad leeft en bruist ’s nachts net zo als overdag. Overal zie je neon, echt niet om aan te zien, maar oké ook wel weer indrukwekkend. Het is echt vet om samen met alle buitenlandse studenten te feesten in zo’n stad. Je maakt met iedereen vrienden zonder enige moeite. Het is echt een en al sensatie waar je je in bevindt en je wordt direct mee gezogen. Enorm cliché, maar je wordt echt geleefd.

Tenslotte over de Koreanen. Ik ben gecharmeerd van de bevolking. Ze zijn zo vriendelijk, het doet een beetje aan alsof ze té lief zijn voor deze wereld. Ze zijn alleen wel een beetje verlegen en daarnaast valt het me enorm tegen hoe weinig men hier Engels spreekt. Een groot gedeelte echt geen enkel woord en durft het ook niet te proberen door de ingetogen houding. Je merkt wel dat het enorm rijk is. Alles is nog beter geregeld dan in Nederland, zoals de metro en de faciliteiten op de universiteit.
Komende week ben ik nog zo goed als vrij. Dan is tot nu toe het plan om buiten Seoul dingen te gaan bekijken. Zoals een National Park, tempels en misschien wel naar de grens met Noord-Korea.

Daarna beginnen de colleges en het normalere leven. Daar kijk ik voor het eerst in mijn leven wel naar uit. Om met die Koreanen in de les te zitten, lijkt me wel vet. Mijn kamergenoot en ik gaan waarschijnlijk ook bij een voetbal team. We zullen het allemaal wel zien.

  • 20 Augustus 2012 - 09:56

    Merel :

    Lieve Tom,

    Leuk verhaal!
    Blij dat je reis oke was en dat je het naar je zin hebt:)
    Geniet nog maar even van je vrijheid en succes straks met le studie.

    liefsx

  • 20 Augustus 2012 - 10:01

    Tom Westerbeek:

    Oh thanks :D ! Vond je het niet te lang ?! Haha zal ik doen. Jij succces met je laatste weekjes stage ! xX

  • 20 Augustus 2012 - 10:15

    Ingrid (moeder Van Igor):

    Hallo Tom,
    Wat leuk om via jou het één en ander te weten te komen over de eerste dagen van Igor in Seoul.
    Het klinkt allemaal spannend en goed! Geniet ervan!
    Hartelijke groet,
    Ingrid

  • 20 Augustus 2012 - 11:22

    Jaimy Louwaars:

    Hey Tom,

    Goed om te lezen dat je het nu al naar je zin hebt,
    Wat betreft die koreanen, het is echt zo, zijn fantastische mensen!
    Veel plezier!

    Gr. Jaimy

  • 20 Augustus 2012 - 12:07

    Dorien:

    Tommieee,

    Wat een gaaf verslag. Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt!!

    Geniet ervan buddy!
    X Dorien

  • 20 Augustus 2012 - 12:19

    Jasper En Sabine :

    Ey Tommie,

    Zo te horen heb je er aardig naar je zin, uit ervaring weet ik dat zulke steden een enorme indruk maken en ook de gezelligheid met andere is top... Maak er een mooie tijd van en we kijken uit naar je verdere ervaringen..

    Gr. Jasper en Sabine

  • 20 Augustus 2012 - 13:44

    Marlies:

    Hooi Tommie!

    Wat super leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Mooi verhaal heb je geschreven, ben nu al benieuwd naar de volgende!

    Geniet ervan en have fun!

    Liefs! xx

  • 20 Augustus 2012 - 19:22

    Jack En Monique:

    Ha Tom,

    Typisch verhaal van jou, vol van verwondering, verbazing, pret en zin in de toekomst. Gaaf dat je het zo naar je zin hebt, gaat helemaal goed komen.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen en de bundel die je in Nederland zo uit kunt geven. En ter geruststelling; Dat, niet Gieterse,hete eten gaat vast wennen. Heb je het effect van veel heet eten de volgende dag al eens meegemaakt. Een heel bijzondere ervaring en je weet gelijk waarom er op de toiletten in Korea een kleine brandslang hangt.

    Veel plezier verder....en eh.... geniet vooral

    Liefs Monique en Jack

  • 23 Augustus 2012 - 01:54

    Max:

    Tom je bent een baas! Blijf genieten!

  • 23 Augustus 2012 - 14:00

    Maartje:

    Hallo Tom
    Ik wist niet dat je al weg was anders had ik even afscheid genomen.
    Maar fijn dat de reis goed is verlopen en ik wens je veel studie plezier.
    Mooi verhaal zal je blijven volgen.
    liefs Maartje

  • 24 Augustus 2012 - 20:04

    Ilse:

    Tom!!

    Klinkt gaaf allemaal!!!
    Mooi dat je het zo naar je zin hebt, al in de eerste paar dagen!
    Voor mij wel lekker dat ik je nu kan 'volgen', haha weet ik mooi wat mij over een paar maanden te wachten staat ;)

    Geniet ervan!
    x Ilse

  • 24 Augustus 2012 - 22:18

    Jannie Doze:

    Hallo Tom,

    Van je ouders hoorde ik vanochtend dat je al vertrokken was
    Nieuwsgierig naar je reisverslag was ik wel. Vandaar mijn reactie.
    Fijn te horen dat de reis goed is verlopen en dat de eerste indrukken goed zijn.
    Ik wens je veel succes met je studie en geniet met volle teugen!
    Groet,

    Jannie

  • 28 Augustus 2012 - 15:22

    Laura Louise:

    Hi Tom,

    Lang geleden zeg! Ik kwam zomaar op deze site met jouw'n stukje terecht.
    Wat gaaf dat je dit doet, geniet ervan aan de andere kant van de wereld!
    Wie weet spreken we elkaar nog is!

    Liefs Laura ( heeeeeeeeeeeeeeeeeeel oude klasgenootje ;) )

  • 29 Augustus 2012 - 11:24

    Layla:

    Hey tommieboy!

    Klinkt allemaal goed! Blij dat je goed overweg kunt met je kamergenoot! Altijd wel fijn wanneer dat het geval is! Leuk om te lezen hoe je alles op je eigen manier ziet en beleefd!
    Geniet nog even van je vrije dagen en succes!!! Met de studie straks!

    Kus, Lay

  • 06 September 2012 - 15:47

    Anneke Bosman:

    een beetje late reactie we waren nog op vakantie.
    maar lijkt allemaal erg leuk
    geniet ervan

    gr Jaap en Anneke Bosman

  • 18 September 2012 - 21:12

    Jaap Driezen:

    Hallo Tom,

    Leuk om zo reisverslag te lezen , met dat weer is wel apart en geniet er maar van.
    Succes gewenst met de studie en het verblijf daar , kun je daar ook leuk fietsen ?

    groet Jaap

  • 19 September 2012 - 08:23

    Tom Westerbeek:

    Hallo Jaap !

    Ik blijf me verbazen over wie wel niet allemaal mijn blog leest. Dat vind ik echt hartstikke leuk !! Het weer is inderdaad zo waar nog meer onvoorspelbaar dan Nederland. En over het fietsen: ik moet zeggen dat de stad Seoul niet echt geschikt is om te fietsen, vind ik zelf. Het is nogal druk en geen fietspaden, dus misschien een beetje gevaarlijk. Maar mijn oom en tante hebben een lange fietstocht van (iets van) 2 weken gedaan door heel het land ! En dat beviel erg goed !

    Groetjes Tom !

    Ps. alle anderen ook bedankt voor jullie reacties !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 19 Aug. 2012
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 17062

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 02 Juli 2014

Central America

05 Februari 2014 - 02 Juli 2014

Kiten in Centraal Amerika

15 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Konkuk University Seoul

Landen bezocht: